Recensie op ouders.nl!

hoofdred.: Rob van Bracht, Lian Kool
uitg.: Ronald Taatgen, 2009 (1e jaargang)
68 pagina's
thema's: voorlezen, verhalen, versjes, prenten, (voor)leestips
EUR 29,50 per jaar (10 nummers)

Een buitenbeentje: 'Entoenentoen' is geen boek maar een tijdschrift. Een gloednieuw voorleesblad voor kinderen van 2 tot (minstens) 6 jaar.
Elke editie staat boordevol verhalen, versjes en prenten. En er zijn rubrieken, zoals het een echt magazine betaamt. Over de voorleesjuf, het voorleesmoment, de bekende schrijver, de creatieve tekenaar. En natuurlijk een top-3 van boeken waaruit – wegens ruimtegebrek – niet geciteerd kan worden. Want dát is de grote kracht van Entoenentoen, het is een bonte verzameling bijzondere fragmenten uit bestaande boeken. Zo word je als lezer enthousiast gemaakt voor bepaalde boeken (of auteurs of illustratoren) en heb je in één keer een handvol prettige voorleesverhalen bij elkaar.
In de december-uitgave staan natuurlijk de feestdagen centraal. Maar de rest is heerlijk los ingevuld. Kijkverhalen voor 2-jarigen volgen op leesverhalen voor 6-jarigen. Versjes, prenten en lange verhalen bestaan in mooie afwisseling naast elkaar. Dat houdt de vaart erin en het is spannend, want iedere spread (linker plus rechter pagina) brengt iets anders. Altijd prachtig en in stijl geïllustreerd, altijd voorzien van leeftijdsaanduiding en bronvermelding (zodat je weet uit welk boek het komt). En er is diepgang, want her en der vertellen kleine infokadertjes van alles over het leesgedrag van kleuters, de eerste woordjes en interactief lezen.
Entoenentoen is een geweldig initiatief dat op iedere leestafel thuishoort. Thuis, op de crèche en op school. Het verschil met reeds bestaande bladen als Pippo en Pompoen is dat het meer gericht is op de voorlezers dan op de kinderen. Een vakblad over voorlezen dus, zonder spelletjes, strips en knutseldingetjes.